Творчий звіт

вчителя Андріївської ЗОШ І ст.

Засименко С.М.

                         

Слайд 1

Сам Менделєєв говорив: “ Вся гордість учителя – в учнях, в зростанні посіяних ним зерен ”.

Становлення самої особистості дитини залежить не тільки від того, що вкладуть в нього батьки, а й саме від його першого вчителя. Ці люди віддають частину себе кожному своєму учневі. Вони повинні любити життя, дітей, вміти знайти ключ, підхід до кожного свого учня; бути дуже терплячими, любити сам процес навчання. Це відповідальна, але і в той же час дуже почесна професія. Головною нагородою для них буде саме слова подяки від їхніх учнів, повага дітей.

Слайд 2. В Андріївській ЗОШ І ступеня  працюю вчителем початкових класів. Маю вищу освіту, у 1989 році закінчила  ХДПУ . Педагогічний стаж становить 26 років, маю ІІ кваліфікаційну категорію.

 
 

В нашій країні поширена класно-урочна система навчання. Головним компонентом цієї системи є урок – частина навчального процесу. Уроки сплановані та проведені відповідно до основних закономірностей навчально-виховного процесу, які поєднують і реалізують усі правила і принципи дидактики, забезпечують умови для продуктивної пізнавальної діяльності учнів, враховують їхні інтереси та потреби, прийнято вважати стандартними.

Проте вже в середині минулого століття виявилася тенденція зниження інтересу дітей до навчальної діяльності. Це обумовило появу нестандартних (нетипових, нетрадиційних) уроків, головною метою яких є пробудження інтересу школярів до навчальної праці.

Слайд 3. Отже, проблема над якою я працювала це  «Нестандартні уроки – шлях до розвитку творчих здібностей  школярів »

Найбільш поширеним серед чисельних визначень є таке: нестандартний урок це імпровізоване навчальне заняття, що не має визначеної структури, незвичайне за задумом і організаційною формою.

Слайд 4. Моє завдання: на таких уроках створити необхідні умови для реалізації основних принципів дидактики, для успішного засвоєння знань, формування вмінь і навичок та розвитку пізнавальних здібностей учнів.

Нестандартні нові технології навчання також допомагають залучити до активної роботи на уроці всіх учнів. Вони дають змогу кожній дитині на основі власних здібностей, нахилів, інтересів і суб’єктивного досвіду реалізувати себе в пізнанні, навчальній діяльності, поведінці.

Ціль моєї роботи: виявити ефективну роль нестандартних форм уроків у стимулюванні пізнавальної самостійності молодших школярів та вплив інформаційно-комунікаційних технологій на творчу активність та ініціативи школярів у формуванні комунікативних навичок і вмінь потрібних у житті.

Актуальність моєї проблеми полягає  в  умінні урізноманітнювати навчальну діяльність, відійти від чітких рамок стандартного уроку з його незмінною структурою: опитування, пояснення, закріплення, домашнє завдання; сприяють підвищенню активності учнів, а отже – і ефективності уроку. Стимулюючи творчу діяльність учителя та його вихованців, нестандартні уроки створюють сприятливі умови для співпраці, що є надзвичайно важливим у роботі початкової школи.

Слайд 5. Оскільки є нагальна потреба дати об’єктивну оцінку доцільності застосування нетрадиційних занять, визначити їх вагу та місце в системі навчання, в останнє десятиріччя практичний досвід застосування нових форм нестандартних уроків почала опановувати методика. Класифікація нестандартних уроків ще не склалася, але добірка їх уже досить різноманітна. Аналіз робіт науковців (Т. Байбара, Н. Вакарчук, Л. Варзацька, Т. Гусак, О. Кузьменко, Е. Печерська, О. Савченко, Н. Стяглик, Г. Тарасенко, В. Шпак), методистів (В. Авер’янова, Д. Вельбрехт, В. Заворотнюк, Г. Лисенко, Л. Лухтай, Н. Токар, В. Лекіна), дають підстави заявити, що форми уроків, які застосовуються в сучасній початковій школі, можна згрупувати наступним чином:

Слайд 6-7

• бінарні уроки;

• віршовані (римовані) уроки;

• інтегровані (міжпредметні) уроки;

• уроки – дискусії (урок-діалог, урок-диспут, урок запитань і відповідей, урок-засідання, урок–круглий стіл, урок-конгрес, урок-практикум, урок-прес конференція, урок-проблемний стіл, урок-семінар, урок-суд, урок-телеміст);

• уроки – дослідження (урок-знайомство, урок-панорама ідей, урок-пошук, урок-самопізнання, урок -"Слідство ведуть знатоки", урок -"Що? Де? Коли?");

• уроки – звіти (урок-аукціон, урок-залік, урок-захист, урок-інтерв’ю, урок-екзамен, урок-ерудит, урок-композиція, урок-концерт, урок-презентація, урок-ярмарок);

• уроки – змагання (урок-брейнг-ринг, урок-вікторина, урок-КВД - конкурс винахідливих та допитливих, урок-КВК - конкурс веселих та кмітливих, урок-конкурс, урок-мозкова атака, урок-турнір);

• уроки – мандрівки (урок-екскурс, урок-екскурсія, урок-марафон, урок-подорож);

• уроки – сюжетні замальовки (урок-віночок, урок-вечорниці, урок-драматизація, урок-казка, урок-картинна галерея, урок-ранок, урок-спектакль, урок-фестиваль, урок-усний журнал).

Слайд 8

Працюючи щодня з моїми маленькими дітьми я очікую таких результатів:

  • щоб відбувався вільний пошук себе;
  • процес самопізнання;
  • процес самовизначення;
  • щоб дитина вчилася жити у світі і крокувати в ньому без опіки

Слайд 9

Вирішити цю проблему я намагаюся через навчальну, виховну та методичну роботу.

Слайд 10

Наприклад мною був проведений нестандартний урок - конференція з  природознавства на тему «Чисте повітря - запорука здорового життя на землі».

Діти були поділені на групи:

-  інформатори,

- експерти;

-  лаборанти;

-  екологи.

Кожна група самостійно шукала цікаву інформацію про повітря. Проводилися цікаві досліди (саджали кімнатні квіти, робили досліди з  кульками, свічками), намалювали листівки, плакати, робили самостійно висновки про збереження повітря, спостерігали і вчилися аналізувати почуте й побачене.

Наприклад:

Слово просять наші ла­боранти, що приготували дослід.

1. Довести, що повітря легше за воду. (Кулька не тоне)

2. Довести, що повітря пружне. (М’яч)

3. Довести існування повітря навколо нас. (Віяло)

4. Довести, що повітря займає весь простір і знаходиться у багатьох тілах природи. (Грудку землі опустити у воду або порожню склянку опустити у воду)

5. Дослід з блюдцем і свічкою.

(Учні спостерігають, як під час горіння виділяється кіптява, в результаті чого дно блюдця стає чорним).

— Це дуже просто спостерігати ось тут у класі — блюдце, свічка. А як у масштабах Землі.

Дидактична гра «Квітковий магазин».

  • Діти, що очищає повітря в нашому класі? (Відповіді учнів)

А ви знаєте, що кімнатні квіти до нас прибули з різних країн світу? Здавна вчені, торгівці та дослідники, опиняючись в невідомих країнах, зустрічали невідомі їм рослини. Їх привозили з подорожей додому, згодом дарували їхнє насіння друзям. Отак нові рослини знаходили собі нову Батьківщину.

  • Я пропоную вам посадити одну з названих квіток. Але пам’ятайте, що посадити квітку – це не просто добра справа, це – диво. Диво народження нового життя. А ще – це велика відповідальність за квіточку, яке одного дня повірило у вашу дружбу.

        Екологічне прогнозування

     Велику зацікавленість у дітей викликав відеоролик «Бережіть природу нашої планети». Переглянувши його діти самостійно робили висновки про побачене.

Закріплення вивченого матеріалу пройшло у вигляді інтерактивної технології «Коло ідей»

- Поміркуйте, якими діями можна досягти чистоти повітря в квартирі, класі, спортивному залі і т.д. (Провітрюючи приміщення, ми позбуваємося вуглекислого газу, який ми видихали, а «запрошуємо» кисень; у приміщеннях розводити кімнатні рослини, які очищають повітря.)

- Чи можна сказати, що в нашому класі і в нашій школі дбають про чистоту повітря? Чому?  (В коридорах нашої школи на підвіконні стоять квіти, у нас в класі є зелений куточок, на перервах обов’язково провітрюється приміщення і проводиться вологе прибирання).

Слайд 11

Цікаво було проведено урок-ярмарок з математики в 4 класі. Дітям було цікаво не просто обчислювати вирази, а йдучи по ярмарку заходити до різних лавок і виконувати завдання торговців, отримавши за це винагороду. Бажаючим покататися на каруселі йшли на ярмарковий атракціон.

Ярмарковий атракціон (Усний рахунок.)

9 слайд (карусель)

Запрошую вас прийняти участь в ярмарковому ат­ракціоні.

Той хто хоче покататись на каруселі повинен придбати на нього квиток виконавши завдання

 10 слайд

63:9+2=9 

  • Яке це число?(одноцифрове)
  • Що можна іще сказати про це число?

(Марс 9 планета у Всесвіті.

9 травня День Перемоги

9 березня народився Т.Шевченко

11 слайд

327-322=5

  •  Що можна сказати про це число?

(одноцифрове, непарне

5 пальців на руках і ногах

геометрична фігура п’ятикутник)

12 слайд

48-8*5=8

Що знаєте про це число?

(одноцифрове, парне, мені 8 років, 8 планета Сатурн, 8 березня свято мам)

13 слайд

81:9+2=11

  • Що пригадаєте про це число?
  • (двоцифрове, непарне)

14 слайд

 8*8-31=33

Що доповните про це число? (двоцифрове, непарне, є пісня 33 корови, в 33 році був голодомор)

15 слайд

700-500-190=10

  • Купуйте квиток, доповнюйте відповіді
  • (парне число, 10 пальців на руках і ногах, монета 10к., 10грн.,10 заповідей Божих)

Слайд 12

Цікаво пройшов бінарний урок з природознавства і читання. Інтерес у дітей викликало те, що урок ведуть два вчителя. Діти поділені на 6 груп у різних капелюхах. Кожна з груп заздалегідь готувала матеріал для завдань отриманих від королеви Осені.

   Наприклад: розповідь групи зеленого капелюха

1 учень: Наша група шукала цікаве і невідоме. Нам було важко, але ми все ж таки знайшли.

Чому мурашки не замерзають?

Ми дізналися, що мурашки, не замерзають навіть тоді, коли дуже холодно, мінус 30 градусів і більше. Чому? (З осені в їх тілі накопичується гліцерин. Саме ця в'язка рідина рятує мурашок від морозів).

Чи збирає їжачок на зиму яблука? (Яблука їжак не їсть. Яблука ж необхідні йому  виключно в гігієнічних цілях. Річ у тому, що, подорожуючи по лісу і чіпляючись голками за траву і вітки, їжаки збирають на себе величезну кількість комах-паразитів, укуси яких викликають у них страшне свербіння. А щоб позбавитися від цих мучителів, їжаки наколюють на свій голчатий панцир яблука, кислий сік яких знищує і бліх, і кліщів.)

Як зимує рак? Зимують вони у норах, у найглибших місцях. Протягом дня раки ховаються у своїх норках, а коли сутеніє, вони залишають свою схованку і вирушають на пошуки їжі.

Як лебеді доглядають за своїми пташенятами?

Вони шиплять, сурмлять, а коли доглядають за пташенятами, гавкають по-собачому. Лебеді – перелітні птахи. На зиму вони відлітають на південь.

Який основний зимовий корм лисиць? Основний зимовий корм лисиць - миші. Завдяки своєму гострому зору, слуху і нюху лисиця знаходить в день до 20 мишей.

 (Відео фрагмент  як лисиця ловить мишу)

     Подобається школярам виступати в ролі журналіста, який веде дружню бесіду з автором твору чи з якимось конкретним героєм, або виступити у ролі самого автора твору. Найбільш поширені ігри у моїй педагогічній практиці це «Злови рибку», «Впізнай героя», «Чи уважний ти?», «Чи знаєте ви що?», «Зустріч з автором».

  Велику роль у проведенні нестандартних уроків відіграє комп’ютер: можна підібрати і показати цікавий ілюстративний матеріал, мультимедійну презентацію, фрагмент фільму чи мультфільму, зробити музичне оформлення уроку тощо.

Проведення нестандартних уроків або створення на звичайному уроці нестандартних ситуацій сприяють виробленню в учнів умінь:

  • гнучко адаптуватися до умов життя, що постійно змінюються;
  • володіти високим рівнем толерантності;
  • пристосовувати отримані знання до власного життєвого простору.

В своїй педагогічній діяльності я намагаюся не зупинятися , а розвиватися.В цьому році отримала сертифікати: методичного порталу за розробку уроку-ярмарку з математики «Множення і ділення на 10 і 100. «Розв’язувавння та порівняння взаємопов’язаних задач на зведення до одиниці» ;

Сертифікат учасника майстер – класу Гісь Ольги Михайлівни на тему «Теорія і практика професійного зростання сучасного вчителя початкових класів в умовах Нової української школи»; сертифікат у роботі спецкурсу «Розвиток громадянських компетентностей в Україні»

 

Висновок

Сучасний урок — це урок демократичного спрямування. Ми його проводимо не так для учнів, як разом з ними, навчаємо не тільки словом, а й організованою справою.

Переваги нестандартних уроків у порівнянні зі звичними структурами уроків у тому, що значно підвищується інтерес учнів до навчання, їх активність у пізнанні й творчості, самостійність пошуків знань, переживання успіху досягнень, ініціативність, можливість індивідуального підходу до учнів, використання інноваційних та інформаційних педагогічних технологій, розвиток культури спілкування, взаємовідповідальності тощо.

Але є деякі складності й недоліки використання нестандартних уроків: затрати більшого часу на підготовку і проведення таких уроків; не всі учні в рівній мірі активні; організаційні труднощі (дисципліна, правила поведінки); ускладнюється система оцінювання, аналізу результатів навчання; забезпечення науково-методичної і матеріально-технічної бази навчання; знаходження певного місця таких уроків в навчально-виховному процесі.

Гарна школа починається з уроку. Від нього залежить усе: культура, доброзичливість у взаєминах між учнями, вчителями і батьками. Час вносить корективи в структуру й типологію уроку, в методи і засоби навчання, однак авторитет самого заняття настільки високий і міцний, що не підлягає сумнівам навіть найсміливіших критиків…

Недарма педагог - новатор В. О. Сухомлинський казав, що до хорошого уроку треба готуватися все життя. Тож і я у  своїй педагогічній діяльності дотримуюся правила «Вік живи і вік учись»